Direktør i dansk nichebutik deler opskriften på succes
God kundeservice og en kontrolleret vækst.
Det er nogle af de elementer, der har skabt fundamentet for den succes, som Skatepro oplever i øjeblikket.
Skatepro sælger udstyr indenfor actionsport til over 25 lande, og varebeholdningen tæller alt fra skateboards til snowboards. Virksomheden formåede i 2019 at generere et overskud på over 18 mio. kr. efter skat, og den positive udvikling fortsatte ind i 2020.
- Vi kender ikke det endelige resultat, men det har været et godt år og væsentligt bedre end det forudgående. Vi har realiseret en vækst på 100 pct. Vores investeringer fra 2018 begynder for alvor at bære frugt, siger Carsten Schmidt, direktør og medejer i Skatepro.
Gradvis vækst er nøglen
Skatervirksomheden med hovedkontor i Søften udvidede i 2018 sin lagerbygning. Bygningen blev forstørret med 1.500 kvm, og Skatepro investerede i et udenlandsk lager.
- Vi er en e-handelsvirksomhed, som sælger til 27 lande. Vi kan ikke nå ud til alle vores kunder og være agile, hvis vi kun agerer fra Danmark. Vores investeringer har betydet hurtigere leveringstid og bedre kapacitet, fortæller Carsten Schmidt.
Lageret i Hinnerup er siden 2018 blevet udvidet med yderligere 2.000 kvm, og det har ifølge direktøren været nødvendigt for at følge med den vækst, som virksomheden har oplevet. Det kan virke påfaldende, at Skatepro udvider sit hjemlige lager med korte mellemrum, men den gradvise udvikling er kendetegnende for, hvad butikken står for.
Det fortæller Carsten Schmidt.
- Vi vil ikke vokse på bekostning af dårlige kundeoplevelser. Vi kunne sagtens have vokset mere i 2020 ved at skrue op for markedsføringen, men vi vil gerne give kunderne en god behandling og være sikker på, vi kan svare på deres henvendelser, siger han og kalder de positive regnskaber en ”kontrolleret vækst”.
Skatepro holder fokus på sin strategi
Virksomheden har tidligere haft ambitioner om at drive en fysisk butikskæde sammen med sin webshop. Drømmen gik på at åbne 25 butikker rundt om i Europa. Derfor investerede Skatepro for nogle år siden i en butik i København for at udvikle et koncept til udrulning i flere lande.
Selvom salget gik udmærket, har Skatepro alligevel valgt at sælge butikken igen.
- Vi konstaterede, at butiksdrift ikke bare lige var noget, man gjorde. Det lykkedes dog at få det til at køre fornuftigt rundt, men tanken om at skulle gøre det i flere lande var langt væk. Vi vil hellere tilpasse vores strategi og så fokusere på det, vi er gode til fremfor at forsøge at holde noget i live, som alligevel aldrig bliver 100 pct. optimalt, siger Carsten Schmidt.
I dag er der kun en butik ved hovedkontoret i Søften, som virksomheden beholder. Over 20 nationaliteter arbejder i virksomhedens kundeserviceafdeling, og dermed kan kunder fra en del lande få vejledning på eget sprog.
- Det er en afdeling, som har en stor betydning for vores virksomhed. Kunderne får den hjælp, de skal have fra vores passionerede medarbejdere. Det vigtigste for os er, at kunden får det rette produkt til lige præcis det niveau, de er på, fortæller Carsten Schmidt.
Skatepro blev stiftet i 1996 af Jakob Høy Biegel. I 2010 blev Carsten Schmidt medejer og har siden august 2019 været direktør.